השאר פרטים לקבלת ניוזלטר
אני מאשר קבלת תוכן שיווקי

קרב על רשתות ארגוניות: איך תיראה העבודה בעתיד?

פייסבוק / צילום:  thinkstock

בקרוב, נדמה, אנו עתידים לחזות בהתפתחות בלתי צפויה במלחמה הניטשת בין ענקיות תעשיית הטכנולוגיה על תשומת לבו של העולם הארגוני.

שינויים מרחיקי לכת בחיי היומיום של מיליוני "עובדי מידע" כבר הביאו לשינויים משמעותיים לא פחות בכלים הטכנולוגיים המשמשים אותם בעבודתם. כלים ותיקים ונפוצים, דוגמת תוכנות אופיס של מיקרוסופט, טרם ירדו מבמת ההיסטוריה, אבל שירותים חדשים, דוגמת צ'טים קבוצתיים, רשתות חברתיות פנימיות ועריכה משותפת של מסמכים, מתווספים עליהם ומציעים להעשיר ולהוסיף על היכולות שהם מספקים.

שאיפתה של פייסבוק ליצור רשתות חברתיות למשרדים היא טוויסט חדש בסיפור.

כשלעצמה, האפשרות שחברת אינטרנט ענקית תנסה לחדור גם לעולם העבודה אינה חדשה. גוגל כבר מיהרה לנצל את כניסתו של האינטרנט לעולם הארגוני באמצעות שירות ג'ימייל ומקבילת הענן שלה לסוויטת תוכנות אופיס. ועם זאת, רוב עובדי הצווארון הלבן דבקים במחשבים השולחניים שלהם, ואינם ממהרים להיפרד מתוכנות אופיס.

חדש: באפשרותכם לסמן קטע מהמאמר ולשתף רק אותו. סמנו קטע ושתפו.

ואולם, השימוש הרווח במכשירים ניידים מביא לשינויים עמוקים ומהותיים באופן שבו קבוצות של עובדים מתקשרות וחולקות מידע בין חבריהן. התוצאה היא קריאת תגר על מעמדה של מיקרוסופט בתחום.

במשך שבע השנים שלאחר השקת האייפון של אפל, מיקרוסופט הפקירה את תחום המובייל; היא מנעה ממכשירים של חברות אחרות להשתמש באופיס, בניסיון כושל ליצור דרישה להתקני ניידים מבוססי וינדוז. החודש הציגה החברה החלטה חדשה - שינוי כיוון שבמסגרתו תאפשר שימוש חופשי באופיס על התקנים של אפל, אך ייתכן שעשתה זאת מאוחר מדי, וכי כעת כבר לא די בכך כדי לתת לה את דריסת הרגל הנחוצה בתחום המובייל.

"הבעיה היא לא שאופיס יקרה מדי, אלא שהיא לא רלוונטית לאופן שבו אנשים רוצים לעבוד," אומר פיל ליבין, מנכ"ל Evernote, שירות מבוסס מובייל לאחסון וארגון מידע.

הצרכים של העובדים משתנים בקצב מסחרר, מודה גם ג'וליה וייט, מנהלת השיווק של אופיס. כולם מצפים לגישה במובייל, התקשורת המתנהלת בקרב קבוצות של עובדים פתוחה מאי פעם, והשיתוף מתבצע מיידית. מבחינת עובדים רבים, מדובר בכמויות מידע שקשה להתמודד איתן.

אחת התוצאות, מסביר ליבין, היא ערעור הגבולות המסורתיים שבין כלי נטווירקינג ושיתוף פעולה לבין שירותים ליצירת ועריכת מסמכים. "אתה לא צריך כלים שונים לתקשורת ולכתיבה," הוא מסביר. ההפרדה של שתי הפעילויות הללו לתוכנות שונות, הוא אומר, היא רק שריד לימים שבהם התבססה התפיסה הטכנולוגית שלנו על ההפרדה בין הטלפון למכונת הכתיבה.

לנוכח הלחץ הגובר על העובדים, כלי היצירה, האחסון, השיתוף והעבודה המשותפת מתחילים להתמזג זה בזה. מדובר "פחות בהתנגשות ויותר בשילוב בין שירותים שונים," מסביר אהרן לוי, מנכ"ל BOX, המפעילה שירות אחסון בענן לחברות. "אם השילוב של פייסבוק בעבודה יתפוס, הם ירצו גישה לנתונים שלך ב-BOX ועריכה שלהם באופיס", אמר.

קרב המאסף של מיקרוסופט

בינתיים, רוב השירותים החדשים עדיין בחיתולים, וחברות דומיננטיות הפונות לצרכן, דוגמת פייסבוק וגוגל, עדיין מושלות ברמה. נדמה שהמהפך עדיין רחוק. התוצאה היא ריבוי עצום של סטארט-אפים דוגמת Slack, המציעה שירות המאפשר לעובדים לתקשר ולחלוק מידע ממקורות שונים.

לצד זאת, עובדים רבים מבלים יותר ויותר זמן באפליקציות מקוונות המותאמות לתחומי עיסוק ספציפיים. עם אלה ניתן למנות שירותים "אופקיים" כמו שירות ניהול יחסי הלקוח של Salesforce או הפלטפורמה שמציעה Github למפתחי תוכנה. לצדם יש גם שירותים "אנכיים", שפונים לתעשיות או מקצועות מסוימים, כמו למשל שירות Doximity, המשמש 40% מן הרופאים בארה"ב, או Edmodo, המשמש 3.5 מיליון מורים.

הצמיחה המהירה של Slack - החברה מוסרת שכיום יש לה 300 אלף משתמשים פעילים ביום - מעידה גם על כך שעובדים זקוקים למקום חדש לפרסם ולדון בו בנתונים שמספקות האפליקציות החדשות והרבות, אומר סטיוארט באטרפילד, ממייסדי החברה. בכך נעשית החברה ל"ניוז פיד" של חיי העובדה המקוונים - תפקיד מקביל לזה שממלאת פייסבוק בחיי הפנאי.

לינקדאין, שכיוונה להפוך לרשת החברתית המקצועית הגדולה בעולם, עלולה להיפגע במקרה שפייסבוק תצליח לחבר בין עובדים לאנשים מחוץ לחברה שהם עובדים בה. אלא שהמקור לרוב רווחיה של לינקדאין הוא מגייסי עובדים - שוק שנדמה כי פייסבוק אינה מתעניינת בו.

מנכ"ל מיקרוסופט החדש, סטיה נאדלה, הציב את כלי הפרודוקטיביות לעובדים במרכז האסטרטגיה שלו. החברה בהנהגתו מנסה לפצות על הזמן האבוד. כדי לעשות זאת, היא תידרש בין היתר להפוך את משתמשי אופיס במחשב למנויים בשירות המקוון החדש שלה, אופיס 365. אילו יאחסנו המשתמשים האלה יותר מידע באופן מקוון, הדבר יקל על מיקרוסופט ליצור שירותים חדשים המבוססים על הנתונים האלה. תכונת הקבוצות החדשה באופיס 365, לדוגמה, מאפשרת לצוותי עובדים להצטרף לשיחות פתוחות המוצגות לצד תיבות הדואר הנכנס המוכרות של אאוטלוק.

מיקרוסופט שואפת גם להוציא מידע מהמסמכים, היומנים והתכתובות המקוונות של העובדים, וליצור מה שהיא מכנה "גרף אופיס" שיציג את האינטראקציות החשובות ביותר שלהם - מעין הד ל"גרף החברתי" שמציגה פייסבוק בתחום הקשרים האישיים.

פייסבוק תידרש להתמודד עם אתגרים אחרים במסגרת ניסיונותיה לחדור לעולם העבודה. דרישות האבטחה המחמירה של לקוחות, חוקים נוקשים באשר לניהול הנתונים שלהם והצורך לפעול במשולב עם מערכות המידע הקיימות של החברות יפעילו על החברה עומס משמעותי, אומר רוב קופלוויץ', אנליסט ב-Forrester Research. "אילו היו לי מיליארד ורבע משתמשים שהיו משתמשים בי בחייהם הפרטיים, עם ההזדמנות הכבירה שמצב כזה מזמן, אני לא בטוח שהייתי מנסה בכלל ללכת על כניסה לתחום הארגוני," הוא אומר.

אלא שעם הדמוגרפיה קשה להתווכח. הדור שגדל עם רשתות חברתיות ואפליקציות מסרים במובייל צפוי להשפיע על חיי העבודה באופנים מרחיקי לכת. "כשמסתכלים על השינויים המשמעותיים בצד הצרכן, אפשר לצפות שהם יופיעו גם בתחום העבודה," אומר ברט טיילור, לשעבר מנהל טכנולוגי ראשי בפייסבוק. אם העץ של פייסבוק יישא פרי, עולם העבודה של מיליוני אנשים עשוי להשתנות מהקצה אל הקצה.

מי החברות המתחרות

השאר פרטים לקבלת ניוזלטר
אני מאשר קבלת תוכן שיווקי