השאר פרטים לקבלת ניוזלטר
אני מאשר קבלת תוכן שיווקי

תתפלאו, זה מה שגוגל מתכננת לעשות עם גוגל פלוס

גוגל פלוס / צלם: יחצ

השנה האחרונה נראית כמו דרך ודאית לגסיסה של גוגל פלוס, כך לפחות ממה שמוצג בעיתונות הטכנולוגית. גוגל מצדם לא מגיבים ולא עושים יותר מדי מאמץ להכחיש או בכלל להגיב בנושא, ונשאלת השאלה למה?

רצף האירועים בשנה האחרונה

לפני שנה עזב את החברה ויק גונדוטה, שעמד עד אז בראש גוגל פלוס, ומאז למעשה החלו השמועות. עברה עוד שנה וכעת אנו מתבשרים על חילופי משמרות נוספים כפי שגילינו לראשונה מברדלי הורוביץ', מנהל המוצר החדש, שפרסם זאת בגוגל פלוס.

בסטטוס מתייחס ברדלי לעובדה שהוא נכנס לתפקיד חדש ומעתה יהיה אחראי על 2 מוצרים בגוגל פלוס: Google streams והמוצר Google photos. כמו כן, בסטטוס אחר רמז הורוביץ שגם מוצר ההנגאאוטס יופרד מגוגל פלוס.

בעצם אמירה זו, למעשה, ניתן להבין שגוגל פלוס מתחילה להתפצל לחלקים שונים ובכך אולי מבשרת על סופה. האם זה באמת מה שקורה?

חדש: באפשרותכם לסמן קטע מהמאמר ולשתף רק אותו. סמנו קטע ושתפו.

סך החלקים גדול מהשלם

אחד הסיפורים העצובים בגוגל הוא שעם כל הכבוד ליכולות האדירות שלה ביצירת מוצרים נהדרים לטובת הגולשים, היא פשוט לא יודעת לשווק אותם. לדעתי ולדעת רבים, המוצר גוגל פלוס נכשל בשל חוסר היכולת של גוגל לשווק אותו נכון. במקרה של גוגל, המשפט "סך החלקים גדול מהשלם" נכון. אם תקחו את המוצרים השונים של גוגל בתוך גוגל פלוס – מדובר במוצרים נהדרים עם משתמשים רבים ברחבי העולם:

הנגאאוטס: בין היתר ניתן לציין כאן את גוגל הנגאאוטס, פלטפורמת הצ'אט / צ'אט וידאו / פלטפורמה ליצירת וובינר חי בחינם - מדובר בפלטפורמה מדהימה שמחברת בין מיליוני משתמשים ברחבי העולם ישירות מתוך ג'ימייל וגוגל פלוס.

Google photos: מוצר נהדר נוסף של גוגל עם מיליוני משתמשים ברחבי העולם. חלק גדול מכם אולי לא יודע, אבל לגוגל יש כלים מדהימים בתוך גוגל פלוס לעריכת תמונות. גוגל רכשה ב- 2012 תוכנה לעריכת תמונות בשם Snapseed שהפכה לאפליקציה פופולרית עם הזמן. שירות התמונות של גוגל עבר מספר גלגולים מאז Picasa ששולב בגוגל פלוס וכעת כנראה שהשירות הפופולרי ייצא גם הוא לדרך עצמאית.

הרשת החברתית נכשלה , הרובד החברתי הצליח!

זה לא סוד שהמטרה האמיתית של גוגל ביצירת גוגל פלוס היה להגדיל את בסיס הידע שלה על המשתמשים השונים במוצרים השונים. גוגל הבינה מהר שככל שאנו שוהים יותר זמן בפייסבוק – כך היא יודעת פחות עלינו. גוגל גם הבינה שאמנם יש לה המון מוצרים מדהימים שהגולשים עושים בהם שימוש – אך אין לה את החוליה המקשרת והמחברת.

כאן בדיוק נכנסה גוגל פלוס לתמונה והפכה לחוט מקשר בין כלל המוצרים של גוגל, כך שגוגל יכולה לעקוב אחר הגולשים שלה ולאסוף עליהם מידע בכל זמן נתון שהם נמצאים ברשת של גוגל. כשאני אומר הרשת של גוגל – אני מתכוון לכל רגע נתון בו אנו גולשים באחד המוצרים של גוגל כשאנו מחוברים ליוזר שלנו (ולא חסרים מוצרים שאנו משתמשים בהם באופן יומיומי: גוגל חיפוש, ג'ימייל, דרייב, דוקס, הנגאאוטס, תמונות, יוטיוב, מפות ועוד...). ואת זה גוגל קיבלה לדעתי ובגדול.

לגוגל יש היום בסיס מידע הרבה יותר רחב על המשתמשים שלה. גם ביוטיוב כל תגובה כבר שייכת לפרופיל אמיתי של בן אדם שגוגל יכולה לדעת מיהו ומה הוא עושה ביתר המוצרים שלה.

כשאני מדבר על הרובד החברתי של גוגל אני למעשה מדבר על המוצר החדש שברדלי הורוביץ קורא לו Google streams. כאן הכוונה למעשה לרובד שמחבר בין כלל המוצרים של גוגל – כלומר כל המוצרים חוץ מהניוזפיד של גוגל פלוס.

הניוזפיד נכשל!

אין ספק שהניוזפיד של גוגל פלוס נכשל כישלון ברור, בטח אם משווים אותו לפייסבוק. גוגל פלוס לא הייתה ומעולם לא תהיה פייסבוק, אך בהרבה מאוד מובנים היא הרבה יותר ממנה. הבעיה הגדולה שלנו היא כשאנו חושבים על המונח "רשת חברתית" אנו חושבים אוטומטית על פעילות בניוזפיד בה אנו עוקבים אחרי החברים שלנו, עושים להם לייק, מגיבים להם ומשתפים את מה שיש להם להגיד.

רשת חברתית זה מונח הרבה יותר גדול מניוזפיד. יש כאן ראייה אסטרטגית בה נעשים חיבורים בין גולשים שונים. אם תקחו את כל המוצרים של גוגל – זה בדיוק מה שגוגל עושה. הנגאאוטס הוא מוצר חברתי לכל דבר (שגוגל יכולה לראות כל מה שקורה בו). כנ"ל גם ג'ימייל (שגם חובר מאחורי הקלעים לגוגל פלוס) וכך גם יוטיוב – להזכירכם האתר השלישי הנצפה בעולם ומנוע החיפוש השני בגודלו בעולם. מה שיפה ביוטיוב זה שמדובר גם במנוע חיפוש יעיל וגם ברשת חברתית לכל דבר – רק שכאן מדובר ברשת לשיתוף וידיאו.

הנתונים מדברים על למעלה מחצי מיליארד משתמשים פעילים מדי חודש במוצרים השונים בגוגל פלוס. אני מניח שאם תשוו את זה לרשתות אחרות כמו טוויטר או פינטרסט (שלהם אף אחד לא קורא רשת חברתית "מפורקת" או "מתה") תבינו שנכון – גוגל פלוס איננה פייסבוק, אך זה עדיין לא הופך אותה למוצר לא טוב או כזה שאף אחד לא משתמש בו. זה פשוט הופך אותה למוצר שחלק גדול מהגולשים פשוט לא רצה לתת לו צ'אנס.

למה גוגל "ויתרה" על גוגל פלוס?

אין ספק שבכל מהלכי ה"שיווק" של גוגל פלוס – גוגל טעתה בענק. הבעיה הייתה שגוגל כפתה על המשתמשים שלה את גוגל פלוס בלי באמת להסביר להם מה זה ואיך הרשת הזו באמת יכולה להועיל להם. זה גרם בעיקר לאנטיגוניזם של מרבית המשתמשים שמיהרו להספיד את גוגל פלוס ולמעשה חיכו לנפילתה בכל רגע. זו גם הסיבה שאנו עדים מהיום הראשון של הרשת להמון מאמרים שטוענים שגוגל פלוס בחיים לא תהיה פייסבוק ובחיים לא תצליח.

אבל לצד הכישלון הענק של הניוזפיד, גוגל מבינה שיש להם כמה מוצרים מאוד מוצלחים שחבל שלא יצליחו עוד יותר רק בגלל שהם מקושרים למותג הפגוע "גוגל פלוס".

המוצר הנגאאוטס הוא מוצר שמשתמשים בו מיליוני אנשים מדי יום. הוא מתחבר גם ליוטיוב ומאפשר להמוני גולשים לתקשר אחד עם השני ואף לקיים הרצאות וובינר בשידור חי. לצד גוגל הנגאאוטס גם המוצר photos הוא מוצר שמשתמשים בו מיליוני אנשים ולמעשה קהילה גדולה מאוד של צלמים משתמשים בכלי עריכת התמונות של גוגל פלוס באופן קבוע. הבעיה של הנגאאוטס ושל photos היא שללא פרופיל גוגל פלוס – אי אפשר להשתמש בהם וכאן גוגל מבינה שעל מנת להגדיל את ההצלחה של מוצרים אלה ואת מספר המשתמשים בהם – היא צריכה לבדל אותם מגוגל פלוס ולאפשר גם למשתמשים שלא חברים בגוגל פלוס להשתמש בהם.

אגב, בהתייחסות של אחד מבכירי גוגל נאמר שעל אף הרצון לבדל ולהפריד את המוצרים הנ"ל כמוצרים בפני עצמם – אין הכוונה להוציא אותם מתוך גוגל פלוס. כלומר, הם עדיין יופיעו בתוך גוגל פלוס אך תתאפשר נגישות נוספת לפעילות במוצרים הנ"ל – מן הסתם באמצעות אפליקציה חיצונית (שכבר קיימת ופועלת עבור הנגאאוטס) ובאמצעות אפשרות לחיבור עצמאי ללא קשר לגוגל.

ואז בדיוק כמו שיש לפייסבוק את אינסטגרם ו- Whatsapp – כך לגוגל יהיה את הנגאאוטס ו- Google photos. במקרה כזה גם גוגל וגם פייסבוק ימשיכו ליהנות מצבירה של מידע רב על המשתמשים שלהם.

בסופו של יום – זה או שאתם ברשת של פייסבוק (פייסבוק / Whatsapp / אינסטגרם) או שאתם ברשת של גוגל (גוגל / ג'ימייל / יוטיוב / דרייב / דוקס / מפות ועוד...). בכל מקרה יהיה אח גדול שעוקב ומנתח את הנתונים עליכם על מנת לייצר לכם תכנים רלוונטיים יותר וכמובן פרסומות ממוקדות יותר.

למה גוגל שותקת ולא מגיבה?

אם אתם שואלים לדעתי, גוגל מבינה שהיא עשתה משהו לא נכון בדרך והיא מבינה שיש כעת אנטיגוניזם גדול מאוד למותג שנקרא "גוגל פלוס". מצד אחד היא כבר הרוויחה את מרבית הידע שרצתה לקבל וכלל המוצרים שלה מחוברים. מצד שני היא לא רוצה שמוצרים טובים כמו הנגאאוטס, photos ואחרים ייפגעו בשל כך.

לכן גוגל מעדיפה למזער את השיח על "גוגל פלוס" ולהגדיל את השיח על המוצרים האחרים. כך היא נמנעת מיצירת התנגדות של המשתמשים והגולשים ברשת.

אז מה ההימור שלי? נכון, חלק מכם כבר קוראים לי משיחי בכל ההצהרות שלי על גוגל פלוס. אולי אני כזה אבל אני פשוט מראש נוטה להסתכל על הרשת הזאת בצורה אחרת – מאז ומתמיד קראתי לרשת הזאת "רובד חברתי" ולא "רשת חברתית". תוכלו לקרוא מאמר שכתבתי לפני שנה וחצי בשם "גוגל פלוס = גוגל" בו התייחסתי לנושא בפירוט.

גוגל לא תסגור את גוגל פלוס, היא פשוט תפסיק לדבר עליו כדי שלא נתעסק בו יותר. כך גוגל עושה עם כל המוצרים שלה שמושכים יותר מדי עיסוק וניתוח מצד הגולשים. תראו מה קרה ל-Page rank, תראו מה קרה לתוצאות ה-not provided באנליטיקס ותראו מה קרה ל-rel author שגוגל העלימה ביום אחד. גוגל פשוט לא רוצה שנתעסק לה באלגוריתם.

למשווקים לפי דעתי אסור להירדם. יש עדיין פעולות שאנו חייבים לעשות – שימוש בדפי גוגל פלוס, בדגש על דפי מקומות, ימשיך להיות חשוב. לגוגל פלוס עצמה תמשיך להיות השפעה על תוצאות החיפוש של גוגל – במיוחד לאור העובדה שמיום ליום אנו רואים יותר ויותר תוצאות מותאמות אישית בגוגל.

גוגל כידוע לכם עובדת חזק מאוד על יצירת מאגר מידע עצום ומהימן שישתלב באופן טבעי בגרף המידע שלה בתוצאות החיפוש של גוגל. גוגל רוצה לספק יותר תשובות מאשר קישורים במנוע החיפוש שלה וההבנה הסמנטית הזאת נשענת גם ובעיקר על גוגל פלוס.

מה אתם חושבים?

** הכותב הוא אנידור חקק, מנכ"ל היידה קידום אתרים

השאר פרטים לקבלת ניוזלטר
אני מאשר קבלת תוכן שיווקי