גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חופשה לימי קורונה: האם הקרוואנים יהיו הטרנד הבא של הישראלים

השימוש בקרוואנים כאמצעי לחופשה בארה"ב ובאירופה תפס תאוצה בחסות מגבלות הקורונה ● ההערכות הן שהטרנד יתפוס גם בישראל שאחרי המגפה, ובמשרד התיירות כבר מבקשים להיערך עם חניוני לילה

קרוון בטיילת בתל אביב. ביקוש רב מהרגיל / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
קרוון בטיילת בתל אביב. ביקוש רב מהרגיל / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

רואים אותם יותר ויותר, בקרבת חופי הים, בנוף המדברי או בלב הירוק הצפוני - הקרוואנים מתבררים כחופשת קורונה אולטימטיבית. "זה תחום שהתחיל להתפתח לפני כשלוש שנים, וכעת הקורונה נתנה לו דחיפה", אומרים ב-ב.ד גרייבר, סיטונאי תיירות ותעופה שבין היתר משכירים קרוואנים באירופה בארה"ב ועוד.

הדחיפה מגיעה בזכות הפורמט שמאפשר טיול של משפחה או קבוצה גרעינית בקפסולה אמיתית בשילוב עם מחיר שלרוב יהיה זול יותר מטיול "סטנדרטי". לצד זה יש את יתרון הטבע, החניונים שמשתכללים והכלים שמגיעים גם לרמת פאר גבוהה.

הביקוש לא נעצר רק בהשכרה: ב-2018-2019 גדל מספר הקרוואנים שיובאו ו/או נמכרו בישראל לכ-850: מחציתם מתוצרת אירופה ומחציתם מישראל. מה שתרם לכך, היה גם הצד המיסויי: מס הקנייה על קרוואנים נגררים בוטל בארבע פעימות מ-2015 ועד 2019.

40 חניוני קרוואנים קיימים כיום בישראל, ועוד עשרות נמצאים בהקמה. שרת התיירות אורית פרקש-הכהן מסרה לגלובס, כי: "המשרד ימשיך לפעול להרחבת תיירות בת השגה לכלל הציבור. לאחרונה אישרנו מימון לפרויקט חניון הקרוואנים בפארק אגם ירוחם כחלק מהמדיניות להפחתת יוקר המחיר בתחום התיירות והגדלת היצע התיירות הנגישה לציבור".

בארה"ב: ההיצע זינק ועמו המחיר

הגידול בביקוש לטיולי קרוואנים קיים כמובן גם במדינות שבהן טיולי קרוואנים הם חלק מהנוף, דוגמת ארה"ב ואירופה. הסטארט-אפ Weelerz הוקם לפני שנה במסגרת מרכז החדשנות Highroad העוסק בטכנולוגיה אורבנית, והוא משמש כפלטפורמה להשכרת קרוואנים בארה"ב. איתן שופן, מנכ"ל החברה, מציין כי 90% ממי ששכר קרוואן לחופשה בשנה האחרונה - עשה זאת לראשונה. "השוק צמח ויש היצע גדול של אתרים שהם בבחינת Airbnb לקרוואנים. ב-2015 השוק בארה"ב התעורר עם כניסת קרוואנים פרטיים לעולמות ההשכרה שעד אז היו בעיקר נחלת חברות ההשכרה המסורתיות. משוק של 100 אלף קרוואנים להשכרה ההיצע זינק ל-20 מיליון קרוואנים".

עולמות הקרוואנים נחלקים לנגררים - שהם זולים יותר להשכרה ולקנייה, ולאלה הנהוגים. בתוך זה קיימת חלוקה לפי גדלים, רמות יוקרה, אבזור וכדומה. "השוק צמח כי זו חופשה זולה משמעותית", אומר שופן "משפחה ושני ילדים בארה"ב חוסכת לפחות 50% ממחיר החופשה בתוך ארה"ב לכ-160 דולר בממוצע ללילה".

אמנם ההיצע גדל משמעותית אבל גם המחיר: שופן מעריך שמ-2019 ל-2020 חלה עלייה של 8% במחירי ההשכרה: "במרץ, כשהכול נעצר, ההשכרות הופסקו לחלוטין וחודשו כשהתחילה השכרת קרוואנים לצוותי רפואה שלא רצו לחזור הביתה. מאז הגרף בעלייה: בעלי קרוואנים בארה"ב הבינו שהכלים שיש להם ליד הבית יכולים להניב להם הרבה כסף והיצע ההשכרות המשיך לגדול. אנשים הגיעו להכנסה של 13 אלף דולר בממוצע בשנה והיו גם כאלה שהרוויחו 42 אלף דולר בשנה. כשקרוואן עולה 80 אלף דולר, זה עסק כלכלי".

ויש היבטים נוספים מהם נהנה התחום - הכלכלה השיתופית וההתחשבות הסביבתית, שתיהן צברו תאוצה עוד לפני המגפה. לפי שופן: "באירופה יש היצע גדול של קרוואנים להשכרה בדומה להשכרת בתים פרטיים לנופשים. קהל היעד הוא לא רק משפחות אלא גם צעירים שמחפשים חופשה זולה ופחות מזהמת ומזיקה לסביבה יחד עם האפשרות להגיע למקומות פחות עמוסים. השוק מתמודד עם כמות עצומה של אנשים 'חדשים' בתחום. בעבר זו הייתה חופשה למי שמבין בתחום, לחברי קהילות הקרוואנים - היום יש ביקוש על ידי קהל חדש".

מנעד המחירים לחופשה תלוי בהרבה גורמים - קיבולת הקרוואן שיכול להכיל גם 12 איש, רמת הפאר והאבזור, אזור ההשכרה ועונת השנה. שופן מציין כי הקרוואן האירופאי הממוצע קטן ממקבילו האמריקאי בעיקר בגלל הדרכים הצרות יותר באירופה. לדבריו, מחירי ההשכרה ללילה באירופה יעמדו על 90-100 דולר ללילה בחורף ו-110-180 דולר  בקיץ. למחיר הזה יש תוספות כמו 100-175 דולר כדמי שירות, כ-30 דולר ביטוח ליום, מע"מ, מצעים (כ-80 דולר) כיסאות קמפינג (30 דולר) ועוד. עלות נוספת כוללת את דמי התשלום לחניונים שנעים בטווח של 10 עד 100 דולר ללילה כשיש אפשרות לחנות בריזורט ולהשתמש במתקנים כמו בריכה או מגרשי גולף - המחיר בהתאם.

חברת לאופק לקרוואנים ולקמפינג חווה את הגידול בביקוש בשוק בישראל. מנהל המכירות של החברה העוסקת בתחום מזה עשור, רון ברקו, מייחס את הגידול ל"אירוע הכלכלי". 

הביקוש לדבריו לא נעצר רק בהשכרה, ויש מי שאת עלות החופשה המשפחתית שבוטלה בקיץ, המיר לרכישה של קרוואן. "המחיר של קרוואן נגרר עומד על 80 עד 150 אלף שקל. אם מטיילים בו 60 ימים בשנה מחזירים את ההשקעה וגם מגלים שלאור הביקוש שנוצר, המחיר של הקרוואן בשוק המשומשות נשמר. יש שממתינים חודשים עד שנכנס לשוק קרוואן משומש למכירה. נהיה טירוף סביב זה".

ועם כל זה, זו חופשה שלא מתאימה לכל אחד, ישראלים רבים מעדיפים בטן גב ליד הבריכה.

"אין ז'אנר מסוים של מטיילים אבל ללא ספק זו חופשה אחרת", אומר ברקו. "היא לא מחליפה חופשה בבית מלון אלא זה יותר קלמפינג (שילוב של Glamour + Camping) יש בקרוואן מזגן, טלוויזיה, מקלחת. הבעיה היא שבישראל יש רק 40 חניונים שמאפשרים חיבור לחשמל ומים והביקוש הוא להרבה יותר מזה".

ב-ב.ד גרייבר מציינים שחופשה בקרוואן עשויה להתאים לחתך גדול של מטיילים אבל לא  לכול אחד. "יש מי שנרתעים מנהיגה ברכב גדול והאינטימיות שבתוכו. היו אנשים ששכרו קרוואן ואחרי יום אמרו 'תודה, לא מתאים לנו'. מצד שני לרבים זה הפתרון ואנחנו משוכנעים שהכיוון של טיול במשפחה הגרעינית יצמח בקרוואנים וגם ביאכטות".

ברקו מוסיף כי "נופשים שמבלים בטובי המלונות אומרים בהתחלה זה לא בשבילנו על חופשה בקרוואן אבל רבים מהם נדלקים על החוויה. זה רומנטי, זה משפחתי וזה טבע אחר. מעל לכול, כלכלית זה עולם אחר. את רואה שיש ביקוש גם לקנייה מאז שהורידו את מס הקנייה והשוו את התנאים בארץ לאלו שבאירופה". לדבריו מחיר ההשכרה בארץ ל-24 שעות ל-7 אנשים עומד על 600-800 שקל. לפני הקורונה זיהינו ביקוש מתיירים שבאו לארץ ולא רצו רק תל אביב או ירושלים. הם מכירים את אופי הטיול הזה מאירופה אבל זה נעצר עם איסור הכניסה לישראל. הישראלים מחפים על הביקוש של התיירים אבל אין לי ספק שברגע שייפתחו את הגבולות לתיירים זה יחזור. אנחנו נערכים להכפיל את הצי שלנו".

ישראל: מענקים ליזמים שיקימו חניונים

במשרד התיירות מכירים את הביקוש שמתאר ברקו ומפרטים כי קידום הענף נעשה דרך מענקים ליזמים פרטיים להקמת חניונים. עד כה אושר מענקים בהיקף של 10 מיליון שקל. תקציבים נוספים הוקצו להכשרת חניוני קרוואנים נוספים.

מתוך החניונים שפזורים בארץ, מנהלת ומתפעלת רשות הטבע והגנים 17 חניוני לילה בתשלום בגנים הלאומיים ובשמורות הטבע ועוד כ-130 חניוני לילה שאינם בתשלום.

ברט"ג מציינים כי בשנה האחרונה, בצל הקורונה וימי הסגר לצד היעדר אפשרויות לנופש בחו"ל: "זיהינו ביקוש רב מהרגיל ומההיצע מקרב כל סוגי המטיילים ללינה בחניוני הלילה בהם בעלי קרוואן". ב-2020 נרשמו כ-1,900 לינות עם קרוואנים ב-17 החניונים שבתשלום. המספר משקף דווקא ירידה לעומת שנה קודמת (בה נרשמו כ-2,400 לינות) אותה מייחסים לסגר ולמגבלות דווקא בעונות השיא לטיולים, פסח וסוכות יחד עם המכסות המותרות למבקרים בגנים הלאומיים. "בתוך כך נציין כי ניתן להקים חניוני לילה מותאמים ללינת קרוואנים גם בשטחים ואזורים שאינם שמורות טבע וגנים לאומיים ויש גם כיום לא מעט חניונים פרטיים שנותנים מענה ללינה מסוג זה".

עוד כתבות

אחרי שנה בבית, עובדים חוששים לשוב למשרד / צילום: Shutterstock

העובדים שלכם לא רוצים לחזור למשרד? כך תתמודדו

החזרה למקום העבודה מאיימת על לא מעט עובדים, ולא רק בגלל בזבוז הזמן המחודש בפקקים ● מעסיקים נערכים לשגרת עבודה חדשה: איך מתמודדים עם חרדת הפגישה המחודשת ● ניהול וקריירה

אמיר ברמלי / צילום: שלומי יוסף

"מיידוף הישראלי": איזה לקחים למד שוק ההון הישראלי מפרשת ברמלי, ומה הסיכוי שהונאה כזו תתרחש שוב?

מאות משקיעים נפלו קורבן ל"תרגיל העוקץ" שביצע ברמלי ואיבדו מאות מיליוני שקלים ● ברמלי אומנם נשלח השבוע ל-10 שנות מאסר, אך לא ברור אם העונש הכבד יפחיד את הנוכל הבא ● כיצד פועלת רשות ני"ע לאיתור תרמיות, מה יכולים ללמוד המשקיעים מהפרשה, והאם הלקוחות יקבלו את כספם

מחלקת טיפול נמרץ בבית חולים זיו בצפת / צילום: Associated Press, Oded Balilty

משרד הבריאות: מוסדות רפואה לא יקבלו עובדים שמסרבים להתחסן

המשרד פרסם היום הוראות חדשות לגבי חיסון צוותים רפואיים ● עובדים שמסרבים להתחסן לא יוכלו לעבוד במחלקה שבה מאושפזים חולים במצב של דיכוי חיסוני

פסולת במתקן שרפה בקנדה / צילום: Reuters, Lindsey Wasson

מחקר: העלות ה"נסתרת" של האנרגיה והתחבורה מגיעה ל-25 טריליון דולר בשנה

חוקרים למדיניות אנרגיה מאוניברסיטת סאסקס בדקו את "העלות הנסתרת" של מערכות האנרגיה והתחבורה העולמיות, שמבוססות בעיקר על דלקים פוסיליים ● העלויות הגבוהות ביותר נובעות מתחנות כוח פחמיות ומתקני שריפת פסולת

בנימין נתניהו והשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל בחוף ים באשדוד בעקבות דליפת הנפט שגרמה לזיהום בחופי הארץ. / צילום: קובי גדעון-לע"מ

אסון הזפת: "בשונה ממקרים אחרים - כאן זה בוודאות נעשה בזדון"

כך אמרה היום השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל ● לפי המשרד להגנת הסביבה, במסגרת חקירת אסון הזפת, נבדקו בימים האחרונים חשדות כלפי 35 כלי שייט, 12 מתוכם נשללו

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

שיטות אליהו במגדל: תגמול יצירתי לבכירים והתחמשות בגנרלים בדימוס

מגדל מבקשת לאשר את תנאי העסקתו של מוטי רוזן בקבוצה, וחושפת פיצוי של מיליון שקל ● בד בבד ממשיך שלמה אליהו להתחמש בגנרלים בדימוס - איתן בן אליהו ימונה לדח"צ

אורבניקה / צילום: בר - אל

כבר לא רק חנויות ענק: רשת אורבניקה פותחת חנויות בפורמט מוקטן

רשת האופנה והאביזרים המוזלת פותחת לראשונה חנות בשטח של 350 מ"ר תחת השם "מיני אורבניקה" במתחם פריז בנתיבות

מחאה נגד רצח נשים בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

"אלימות היא גם עניין של פוליטיקה": יו"ר פורום מיכל סלה בטור מיוחד על שתיקת הפוליטיקאים

רצח נשים הוא לא גזירת גורל, והמפלגות חייבות לספר לנו מה התוכניות שלהן כדי לטפל בבעיה

דובאי / צילום: Shutterstock

פטנט ישראלי: לטייל בדובאי ולקבל דמי אבטלה מהמדינה

לפי נתוני ביטוח לאומי, כ-3,500 ישראלים קיבלו דמי אבטלה ב-2020 גם כששהו בחו"ל, למרות שבימי טרום הקורונה הדבר לא היה אפשרי ● הפירצה שאפשרה את התופעה עדיין לא נסגרה

עינת פלד-שפירא / צילום: עומר וידר

מנכ"לית וילי פוד התפטרה אחרי שנה בתפקיד

עינת פלד-שפירא החליפה את מיכאל לובושיץ שניהל את החברה במשך שנתיים ● לפני כן שימשה שנה וחצי כמנכ"לית פעילות בונז'ור של חברת אסם-נסטלה

הנפקת למונייד / צילום: באדיבות NYSE

הפסדי למונייד ממשיכים לגדול; המניה איבדה שליש משוויה בשיא

התוצאות משקפות ירידה של 12.8% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל, ועלייה של 3.7% בהפסד הנקי ● ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה שלילי בסך 29.7 מיליון דולר, שיפור של כ-5% מהרבעון המקביל

אסדת לוויתן / צילום: אלבטרוס

הכנסות תמלוגי הגז הטבעי עלו על מיליארד שקל ב-2020, אך היו נמוכות מהצפי

משרד האנרגיה עדכן היום כי ההכנסות מאגרות ומתמלוגי הגז הטבעי והמחצבים הסתכמו ב-1.105 מיליארד שקל - זינוק של 30% לעומת 2019 ● היקף ההכנסות היה נמוך ב-400 מיליון שקל מהצפי בשל הירידה החדה בביקוש לאנרגיה בתקופת הקורונה

מימין: ירון גרמזי, סיגל סרור, נונו סנשז, רון יקותיאל, ד"ר מיכל צור, יחיעם שינדר, סרגיי לחוביצקי / צילום: מיכה לובטון

שואפת לשווי של יותר ממיליארד דולר: קלטורה הגישה תשקיף הנפקה בנאסד"ק

קלטורה מפתחת ומשווקת מערכות לניהול וידאו ● בסבב הגיוס האחרון שלה בשנת 2016 השווי שנקבע לה עמד על 500 מיליון דולר

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

וול סטריט ננעלה בעליות חדות: הנסאד״ק זינק בכ-3%, זום ב-9.5%

התשואה על אג"ח אמריקאי ל-10 שנים ירדה מתחת ל-1.43% ● מדד ISM למגזר הייצור בחודש פברואר בארה"ב עלה מעבר לצפי ● פריגו זינקה לאחר הדוחות; מוכרת את החטיבה הגנרית לתרופות מרשם שלה בכ-1.55 מיליארד דולר ● גולדמן זאקס הפעיל מחדש את דסק הקריפטו

מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

מוטי בן משה במגעים לרכישת רשת ההלבשה התחתונה אפרודיטה

קבוצת נעמן, שבשליטת בן משה, נמצאת במגעים לרכישת רשת ההלבשה התחתונה ● לאפרודיטיה יש 52 סניפים ברחבי הארץ

קרחון ענק שהתנתק  השבוע באנטארקטיקה / צילום: Reuters, BRITISH ANTARCTIC SURVEY

דוח האו"ם: עד סוף העשור יצומצם רק אחוז אחד מפליטות גזי החממה

בעוד שבהסכם פריז נקבע כי יש להפחית 45% מהפליטות כדי לבלום את ההתחממות הגלובלית, המדינות החתומות עליו מתקשות ליישם זאת ● ישראל, אגב, טרם הגישה את יעדיה המעודכנים

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות

"להפסיק לשלם דמי אבטלה לעובדים בחל"ת שלא מוכנים לחזור לעבוד"

כך יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בכנס התעשיינים "מגפה כלכלית כחול לבן" של גלובס ● "כמעט בכל מקום חסרים עובדים כי אנשים מתבצרים בחל"ת, אנחנו מגדלים מאות אלפי אנשים שחיים מקצבאות"

טקסנים משתמשים בפנס של הטלפון הסלולרי כדי לראות את המצרכים בחנות בדאלאס, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, LM Otero

ההפרטה בטקסס הייתה אמורה לספק חשמל זול, בר השגה ואמין, אז מה השתבש?

האפלה שהוטלה על טקסס בחודש שעבר הפנתה זרקור לתפקוד מערכת החשמל במדינה, שעברה לפני 20 שנה משימוש בחשמל מפוקח לספקיות פרטיות ● בדיקת "וול סטריט ג'ורנל" העלתה כי האזרחים במדינה שילמו חשבונות גבוהים ב־28 מיליארד דולר ממה שהיו משלמים לו היו נשארים עם החברות המפוקחות

מנכ"ל זום אריק יואן / צילום: Mark Lennihan, AP

גם אחרי החיסון לקורונה: שעתה היפה של זום עדיין לא הגיעה לקיצה

תחזיות חברת שיחות הווידאו לתקופה שאחר המגפה אמורות להרגיע את המשקיעים שחוששים

מורי קסלר מנכל פריגו / צילום: רויטרס

פריגו נפרדת מהפעילות בישראל: מה יעלה בגורל 850 עובדיה בארץ והאם המניה תמשיך להיסחר בת"א?

החברה מוכרת פעילות תרופות מרשם ב-1.55 מיליארד דולר - כוללת המפעל בירוחם שבו מועסקים 850 עובדים ● הכנסות פריגו ב-2020 הסתכמו ב-5.1 מיליארד דולר, צמיחה של 4.7% ביחס ל-2019 ובדומה לתחזיות השוק